A- A A+
Zespół Placówek Specjalnych
Zespół Placówek Specjalnych - baner
STRONA GŁÓWNA
STRONA GŁÓWNA
MP5, SP12, SPdP
Tatrzańska 9, MP5, SP 12, SPdP
SP12, BS7
SP12, BS7
INTERNAT
Piechoty 1, Internat
E-dziennik
E-dziennik
BIP
BIP
Legnica - z nią zawsze po drodze

DOGOTERAPIA

Określeniem charakteryzującym terapię z udziałem zwierząt jest zooterapia. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że psy doskonale spełniają warunki stawiane przy zooterapii, dlatego też wyodrębniono ten dział jako dogoterapię. Została ona zapoczątkowana w 1964r. przez amerykańskiego psychologa Borysa Levisiona.

Na podstawie obserwacji stwierdził on, że dzieciom dotkniętym autyzmem mającym problem z nawiązaniem kontaktów międzyludzkich, z większą łatwością przychodzi budowa więzi ze swoimi psami.

Można wyróżnić dwie podstawowe formy prowadzenia zajęć dogoterapeutycznych:

 

1."Spotykamy się i bawimy". Polega, to na naturalnych relacjach pomiędzy uczestnikami grupy dogoterapeutycznej a psami. Psy są dotykane, głaskane, wykonują polecenia, mają bezpośredni kontakt z ludźmi. Tego typu zajęcia są prowadzone przede wszystkim w domach dziecka, domach opieki, szpitalach. Głównym ich zadaniem jest kontakt emocjonalny ze zwierzęciem, jego wpływ na samopoczucie człowieka. Ma on na celu dostarczenie uczestnikom grupy jak najwięcej radości i satysfakcji z obcowania z psem.

 

2.Dogoterapia, której celem jest konkretna pomoc przy leczeniu określonych schorzeń. W takich sytuacjach program spotkania jest ustalany z terapeutą, lekarzem, albo rehabilitantem. Określa się wtedy zakres czynności wykonywanych przez psa, które mają się bezpośrednio przyczynić do wspomagania leczenia danego schorzenia. Czynności, te mają formę zabawy i rekreacji. Do powszechnie stosowanych należą:

 

  1. Wydawanie psu różnorodnych poleceń. Taka zabawa rozwija słownictwo i motywuje dziecko do mówienia.
  2. Karmienie psów suchą karmą. Pacjent bierze do ręki karmę, przywołuje psa i tak utrzymuje rękę, aby pies mógł zjeść pokarm. Ma, to szczególne znaczenie u osób z przykurczami dłoni, zarówno dzieci jak i ludzi starszych. Jeśli występuje problem ze swobodnym rozprostowaniem palców, pies pomaga wyegzekwować ten ruch swoim nosem i pyskiem. Inną formą jest rzucanie karmy, które ma na celu rehabilitację ręki i wytrenowanie precyzji ruchu.
  3. Chodzenie z psem na smyczy. Szczególnie dla dzieci, które nie robią tego na co dzień jest to wielkie przeżycie. Wykonując, tę czynność są tak zaaferowane, że zapominają o własnych ograniczeniach, które często hamują ich aktywność. Ma to też znaczenie u osób starszych, które czasami trudno zachęcić do ruchu.

 

Anna Baczmańska
- magister pedagogiki - specjalizacja pedagogika wczesnoszkolna i oligofrenopedagogika, 23-letni staż pracy.
Od 12 lat pracuję w Zespole Szkół Specjalnych.
Pracuję z dziećmi upośledzonymi ruchowo i umysłowo (zespół Downa, dziecięce porażenie mózgowe, zespół Retta, zespół genetyczny Geuleta de Touretta, autyzm). Są to dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim.
Dogoterapię prowadzę od pięciu lat. W zajęciach pomagają mi trzy psy - Siberian Husky – Aika, Siberian Husky – Aksa i Dalmatynka - Hera. Razem opiekujemy się 46 dziećmi. Dogoterapia to metoda terapeutyczna, wspomagająca rozwój ruchowy i umysłowy dziecka poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami (w tym przypadku psem lub psami).

Dogoterapię prowadzę od pięciu lat. W zajęciach pomagają mi trzy psy - Siberian Husky – Aika, Siberian Husky – Aksa i Dalmatynka - Hera. Razem opiekujemy się 46 dziećmi. Dogoterapia to metoda terapeutyczna, wspomagająca rozwój ruchowy i umysłowy dziecka poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami (w tym przypadku psem lub psami).

Celem tej terapii jest zniwelowanie lęków przed zwierzętami oraz ludźmi, wyciszenie zachowań agresywnych, orientowanie się w schemacie ciała. Podczas zabawy z psem, wzmacniana jest u dziecka opiekuńczość oraz poczucie odpowiedzialności. Uczy się ono panować nad własnymi emocjami a jednocześnie jest intensywnie stymulowane i psychicznie pobudzane przez kontakt z psem.

Zajęcia z dogoterapii wpływają na:

 

  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa,
  • wyzwalają potrzebę spontanicznej komunikacji,
  • zmniejszają nadwrażliwość na bodźce dotykowe,
  • uaktywniają w poszczególnych sferach,
  • ułatwiają nawiązanie kontaktu z obcą osobą,
  • rozwijanie funkcji poznawczych,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
  • zniwelowanie lęków przed zwierzętami,
  • działanie na receptory - wzrok,słuch, dotyk,
  • rozwijanie funkcji opiekuńczych,
  • poszerzenie zakresu ruchu,
  • wzmocnienie równowagi,
  • nabywanie umiejętności związanych z karmieniem i higieną psa,
  • opanowanie prostych elementów tresury, dających dziecku poczucie własnej wartości,
  • panowanie nad emocjami,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • nauka kolejności czynności,

Wierzchowice 3
59-430 Wądroże Wielkie
tel.693-453-441
http://www.dogoterapia.mbest.pl
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

BAZA LOKALOWA
09.jpg01.jpg02.jpg03.jpg08.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg
GALERIA SZKOLNA
wef.jpg02dzien_matki_2012.jpgwefwe.jpgvger.jpgwefw.jpgref.jpgfwre.jpg04dzien_matki_2012.jpg10dzien_matki_2012.jpg07dzien_matki_2012.jpgefv.jpg
Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy
ul. Piechoty 1; 59-220 Legnica
tel/fax: 76 7233434; orw@zpslegnica.edu.pl
Wykonanie i administracja
Bogumił Leśnikowski